سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ کمیل پسر زیاد گفت : امیر المؤمنین على بن ابى طالب ( ع ) دست مرا گرفت و به بیابان برد ، چون به صحرا رسید آهى دراز کشید و گفت : ] اى کمیل این دلها آوند هاست ، و بهترین آنها نگاهدارنده‏ترین آنهاست . پس آنچه تو را مى‏گویم از من به خاطر دار : مردم سه دسته‏اند : دانایى که شناساى خداست ، آموزنده‏اى که در راه رستگارى کوشاست ، و فرومایگانى رونده به چپ و راست که درهم آمیزند ، و پى هر بانگى را گیرند و با هر باد به سویى خیزند . نه از روشنى دانش فروغى یافتند و نه به سوى پناهگاهى استوار شتافتند . کمیل دانش به از مال است که دانش تو را پاسبان است و تو مال را نگهبان . مال با هزینه کردن کم آید ، و دانش با پراکنده شدن بیفزاید ، و پرورده مال با رفتن مال با تو نپاید . اى کمیل پسر زیاد شناخت دانش ، دین است که بدان گردن باید نهاد . آدمى در زندگى به دانش طاعت پروردگار آموزد و براى پس از مرگ نام نیک اندوزد ، و دانش فرمانگذارست و مال فرمانبردار . کمیل گنجوران مالها مرده‏اند گرچه زنده‏اند ، و دانشمندان چندانکه روزگار پاید ، پاینده‏اند . تن‏هاشان ناپدیدار است و نشانه‏هاشان در دلها آشکار . بدان که در اینجا [ و به سینه خود اشارت فرمود ] دانشى است انباشته ، اگر فراگیرانى براى آن مى‏یافتم . آرى یافتم آن را که تیز دریافت بود ، لیکن امین نمى‏نمود ، با دین دنیا مى‏اندوخت و به نعمت خدا بر بندگانش برترى مى‏جست ، و به حجّت علم بر دوستان خدا بزرگى مى‏فروخت . یا کسى که پیروان خداوندان دانش است ، اما در شناختن نکته‏هاى باریک آن او را نه بینش است . چون نخستین شبهت در دل وى راه یابد درماند و راه زدودن آن را یافتن نتواند . بدان که براى فرا گرفتن دانشى چنان نه این در خور است و نه آن . یا کسى که سخت در پى لذت است و رام شهوت راندن یا شیفته فراهم آوردن است و مالى را بر مال نهادن . هیچ یک از اینان اندک پاسدارى دین را نتواند و بیشتر به چارپاى چرنده ماند . مرگ دانش این است و مردن خداوندان آن چنین . بلى زمین تهى نماند از کسى که حجّت بر پاى خداست ، یا پدیدار و شناخته است و یا ترسان و پنهان از دیده‏هاست . تا حجّت خدا باطل نشود و نشانه‏هایش از میان نرود ، و اینان چندند ، و کجا جاى دارند ؟ به خدا سوگند اندک به شمارند ، و نزد خدا بزرگمقدار . خدا حجتها و نشانه‏هاى خود را به آنان نگاه مى‏دارد ، تا به همانندهاى خویشش بسپارند و در دلهاى خویشش بکارند . دانش ، نور حقیقت بینى را بر آنان تافته و آنان روح یقین را دریافته و آنچه را ناز پروردگان دشوار دیده‏اند آسان پذیرفته‏اند . و بدانچه نادانان از آن رمیده‏اند خو گرفته . و همنشین دنیایند با تن‏ها ، و جانهاشان آویزان است در ملأ اعلى . اینان خدا را در زمین او جانشینانند و مردم را به دین او مى‏خوانند . وه که چه آرزومند دیدار آنانم ؟ کمیل اگر خواهى بازگرد . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :109
بازدید دیروز :11
کل بازدید :139169
تعداد کل یاداشته ها : 134
103/9/6
9:4 ع
موسیقی

سوال کلیشه ای علم بهتر است یا ثروت رو همه ما شنیدیم و معمولا هم براش یه جواب کلی داریم . خیلی وقتها هم نمی دونیم واقعا چی بگیم . می خوام اینجا روایتی رو نقل کنم که در اون حضرت علی (ع) خیلی زیبا به این سوال جواب دادن :

 

((چون خوارج شنیدند که پیغمبر (ص) درباره علی (ع) فرموده : "انا مدینه العلم و علی بابها" ، حسد بردند به علی (ع) و از بزرگانشان ده نفر جمع شدند و گفتند ما یک مسئله از علی (ع) سوال می کنیم تا ببینیم چطور جواب میدهد اگر جواب داد هر یک از ما را جواب دیگری ، ما می دانیم که علی (ع) عالم است چنانچه پیغمبر (ص) فرموده .

 

پس آمد یکی از ایشان و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

حضرت فرمود : چون علم میراث انبیاء است – و مال ، میراث قارون و شداد و فرعون و غیر ایشان است ، تصدیق نموده برفت .

 

پس دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون علم نگاهداری می کند تو را – و مال ، تو نگاه داری می کنی او را ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون از برای صاحب مال دشمن بسیار است و از برای صاحب علم دوست بیشمار است ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : اگر از مال صرف کردی کم می شود و هر چه از علم صرف کنی زیاد می شود ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون صاحب مال را بخیل و لئیم گویند و صاحب علم را عظام و کرام شمارند ، تصدیق نمود و رفت .

 

 دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون مال حفظ کرده می شود از دزد بخلاف علم که حفظ کرده نمی شود  از دزد ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون صاحب مال حساب کرده می شود روز قیامت و صاحب علم شفاعت می کند روز قیامت ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : مال وقتی زیاد می ماند مندرس و کهنه می شود بخلاف علم که هر چه بماند کهنه نمی شود ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون مال قساوت قلب می آورد و علم نورانی می کند قلب را ، تصدیق نموده برفت .

 

دیگری آمد و گفت یا علی علم افضل است یا مال ؟

حضرت فرمود علم افضل است از مال .

پرسید به چه دلیل ؟

فرمود : چون صاحب مال ادعای خدائی می کند بسبب مال (چنانچه کردند) و صاحب علم ادعای عبودیت می کند .

 

و فرمود : اگر سوال بکنید مرا از این موضوع هر آینه من جواب می دهم شما را جواب دیگری مادامیکه زنده ام پس همه ایشان آمدند و مسلمان شدند . ))

 

 

 

 

 


85/11/27::: 7:8 ص
نظر()
...